כרמיאל • האם ייבנה מסגד בעיר?

גואל ועקנין No Comments on כרמיאל • האם ייבנה מסגד בעיר?
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ביום חמישי שעבר קיבלו רבים מתושבי כרמיאל שיחה כשמעברו השני של הקו הזדהה קול גברי שכינה עצמו נביל, התבטא במבטא ערבי והזמין את התושבים להקמת אבן פינה של המסגד שיוקם בכרמיאל, כביכול.

השיחה הזו היא פרי יוזמתם של חברי הליכוד בכרמיאל, בראשות עו"ד קורן נוימרק האומר כי מדובר ב"רעיון קריאטיבי שנועד להביא למודעות הציבור נקודה כואבת, אבל בדרך סאטירית והומוריסטית". ראש העיר עדי אלדר חשב אחרת, ומיהר לכתוב לנוימרק מכתב חריף בו הוא אומר כי מדובר בהפקה גזענית ושפלה המהווה הסתה פרועה נגד אלדר במערכת הבחירות.

מדבר בתגובת נגד לרשימה היהודית-ערבית לקיום משותף בכרמיאל. הרשימה שרצה בתמיכת מרצ, חד"ש, עלה ירוק, ותנועות חברתיות אחרות.

נוימרק עומד בגלוי ובאופן מלא מאחורי היוזמה הזו. בשיחה המוקלטת נשמע קול גברי שמבטאו ערבי, והוא אומר:"שלום, מדבר נביל, רצינו להזמין אותך להקמת אבן פינה של המסגד שיוקם בכרמיאל, אינשאללה, אם הליכוד לא יבחר", כשברקע דבריו נשמע הג'ינגל של הליכוד".

הוא אומר לעיתון: "אין פה עניין של פגיעה במישהו אלא עיניין של להביא תשומת לב לנקודה מהותית. שחשובה לעתידה של העיר ואני שמח שהצלחנו לעשות את זה. אנחנו אומרים את מה שהמצביעים שלנו חושבים, זו הבסיס של הדמוקרטיה, מותר לי להביע את דעתי באופן חופשי, כמו שרשימות אחרות מביעות דעתן בחופשיות, אבל אליהן לא באים בטענות, למה, כי הן מיעוט? הם אזרחים ככל האזרחים, להם יש אינטרס מסוים וכך גם לי. לעניות דעתי השיטה עובדת לטובת הרוב, הרוב מכריע מבלי לפגוע בזכויות המיעוט שלא יכול לכפות את רצונ ועל הרוב. יש לנו מסגדים בכל האזור אז לא צריך אחד בכרמיאל , אני לא רואה סיבה שלא להעלות לדיון ציבורי עניין שהוא מהותי".

"אנחנו העלינו לסדר היום הציבורי את חשיבות שמירת העיר כציונית יהודית ואת אמירתם של הרשימה הערבית יהודית שקמה ואמרה שיבנה מסגד בצורה כזו או אחרת . ההפקה הזו היא רעיון קריאטיבי שנועד להדגיש נקודה כואבת לציבור בצורה סאטירית הומוריסטית, על מנת לעלות לסדר היום הציבורי את הנקודה הזו ואנחנו העלינו את מה שהציבור שלנו מדבר עליו וחושש ממנו. הם (הסיעה הערבית יהודית) לא דרשו מקום תפילה שאין בו סיממן חיצוני אלא דיברו על מסגד- מבנה שיש שיש בו מבנה מחודד בצורת צריח של המואזין. זו אמירה ברורה ואם יוקם דבר כזה פני העיר ישתנו, התפקיד שלנו זה לדאוג לרוב יהודי בכרמיאל על מנת שלא נראה כאן מסגד. לא הבאנו אמירה כנגד מאן דהוא (מישהו מסוים). יש רשימה שקמה ואמרה שמבחינת האינטרס שלה יש צורך להקים מסגד ואנחנו אומרים, מבחינת האינטרס שלנו לא יקום פה מסגד וזו מהותה של הדמוקרטיה".

“שיחת הטלפון הזו שהיא חלק מקמפיין הבחירות המקורי שלנו, הוצאה לתושבי העיר על מנת להעלות לסדר היום הציבורי שאלה חשובה ומהותית הקשורה לעתידה של כרמיאל כעיר בעלת צביון יהודי-ציוני. אנחנו אומרים בקול את מה שכולם חושבים בלב”. לדברי עו”ד נוימרק, “במערכת הבחירות הנוכחית פועלת לראשונה בכרמיאל רשימה ערבית-יהודית אשר העניקה ראיון לעיתונות המקומית שבו נאמר כי יוקם מסגד בכרמיאל אם יהיה צורך בכך. מדובר באמירה קשה שמטרתה לשנות את צביון העיר ולהפוך אותה לעיר מעורבת. דבר זה נוגד את עקרונות הקמתה של כרמיאל כיישוב שנועד לייהד וליישב את הגליל בלב אוכלוסיית מיעוטים, במסרת תוכנית ממשלתית לטווח ארוך. מסיבה זו גם הוקמו יישובי משגב והמצפים באזור”.

תגובת קשת כרמיאל – המפלגה הערבית שמתמודדת לעירייה:

לעניין הזכות לחופש הביטוי – מול סכנת הגזענות בכרמיאל: דברים חמורים, גזעניים ועל גבול הגזענות, נשמעים שוב ושוב, ובתכיפות גבוהה על ידי אישי ציבור בכרמיאל, ובמיוחד על ידי אנשי הליכוד. החזרה עליהם מקהה עוד ועוד את סף הרגישות, מעמעמת את אורות האזהרה שפעם בהקו ולעיתים הרתיעו – לנוכח היסטוריית הרדיפות ממנה סבל העם היהודי – כמיעוט בגולה.

חופש הביטוי יקר ל"קשת כרמיאל", ורק לאחרונה מימשנו אותו ב"סוכת השלום" שלנו בשכונות העיר. אך בידי דוברי הליכוד, חופש הביטוי הופך לחופש השיסוי של הרוב, כנגד המיעוט…

לעניין המסגד שאותו רוצה הליכוד: כל מי שקורא את המצע של "קשת כרמיאל לצדק חברתי", רואה שאין בו כל הצעה או דרישה להקמת מסגד.

כל רשימה המתמודדת בבחירות למועצת העיר, בחרה לעצמה סדר יום אותו היא רוצה לקדם. האג'נדה שלנו ב"קשת כרמיאל לצדק חברתי" היא לקדם את התוכנית המעשית של צוות הפרופסורים של תנועת הצדק החברתי 2011-2012, כפי שמפורטת בדו"ח ספיבק/יונה.

בתוכניתנו לקדם במועצת העיר דיור מוזל לזוגות צעירים, מקומות עבודה למגוון של דורשי עבודה, חינוך דמוקרטי וחינם מגן הילדים ועד האוניברסיטה, רווחה לכל על בסיס הזכות לכבוד האדם, עיר מקדמת נשים, וקהילה מוזנקת אינטרנט.

לעניין יחסי רוב ומיעוט בחברה דמוקרטית, ובכרמיאל: בכרמיאל מתגוררים כיום בקיום משותף, יהודים וערבים. כרמיאל מהווה עיר מחוז מרכזית לעשרות אלפי תושבים מהישובים היהודיים, המוסלמים, הנוצרים, והדרוזים. הוויה מציאותית זו, עלולה להיות כרוכה במתחים, אך היא כוללת פוטנציאל התפתחות מדהים לכל תושבי הגליל, אם נדבוק בשיוויון, ונוותר על אפליה, הפרדה, והדרה.

לעניין היותה של כרמיאל עיר יהודית: מן הראוי שנקבל כולנו את העובדה שמדינת ישראל היא מדינה דמוקרטית. עם כל הרקע ההיסטורי הציוני להקמתה של כרמיאל, לא מקובלת עלינו המגמה המתבטאת אצל דוברי הליכוד, כאילו כרמיאל נועדה לבסס אפרטהייד או הפרדה גזעית בגליל.

על החתום: דינה דוד, ח'יר סואעד (בשם רשימת "קשת כרמיאל לצדק חברתי")



0 תגובות